Tuesday 10 May 2011

Dunia Akhir Zaman kat Unibersiti

Rasulullah saw bersabda, "akan datang suatu zaman nanti, kamu akan melihat wanita kamu yang menderhaka, remaja kamu yang fasik, dan kamu meninggalkan jihad!". Para sahabat lantas bertanya "Ya Rasulullah, akan terjadi sedemikian?"
"Bahkan! Malah kamu akan meninggalkan kerja amar ma'ruf, nahi munkar!
"Sampai begitu ya Rasulullah?"
"Bahkan! Malah kamu akan melihat yang ma'ruf menjadi munkar, dan munkar menjadi ma'ruf!"
"Sampai begitu sekali ya Rasulullah?"
"Bahkan! Malah kamu akan disuruh membuat yang munkar, dan ditegah membuat yang ma'ruf!".

Begitulah dahsyatnya gambaran yang diberikan oleh Rasulullah saw mengenai keadaan umat Islam diakhir zaman. Gambaran yang kini sebenarnya berlaku didepan mata kita, namun hanya yang punya cahaya keimanan akan dapat melihatnya. Sebaliknya bagi yang sudah buta dan tenggelam dengan gemerlapan duniawi, mereka akan menjadi umat kalkatu yang terpegun dengan cahaya kehancuran!

Buat masa neh aku tak pasti lagi nak terus bergelumang dengan dunia yang merimaskan ni ka or cari cara kehidupan yang laen..abg aku pernah crita....kawan dia dulu pointer 2.3,2.4 jak....tapi time interview Alhamdulillah dapat kerja....yang lagi sorang neh pointer 3.6...dapat list Dekan lagi tuh...tapi satu kerja pun tak lekat lagi...dia crita lar yg pointer 3.6 tuh dlu time test slalu bawak toyol...kira rujukan time lupa formula lar....yang pointer 2.3 tuh time wat esemen kopi paste jugak...tapi time test mmg dia x bawak toyol...So, dia abg aku ingatkan aku lar...soal keberkatan ilmu neh kena jaga jugak...jangan maen redah jak...nnti makan diri balik....

Okeh str8 to Gambang point....sebab apa aku kata takmau bergelumang dengan benda2 neh dah...sebab benda neh seakan budaya bila xmau fail subject kat tempat aku...bawak la toyol masuk exam...orang skarang da ada istilah baru...malaikat...hahaha...malaikat la sangat...ampa tau dak menipu dalam exam tuh salah...mcm mana ilmu nak berkat kalo time blajaq pun da mnipu...pointer tuh nanti ampa nk guna time apply kerja....tak rasa malu ka bawak pointer hasil kita mnipu dalam exam?tak rasa haram ka kita cari makan nanti menggunakan duit kita kerja n kerja tuh dpt dgn hasil dari pointer kita menipu time blajaq dulu...haih xmau aku...mintak simpang lar...satu jak yang aku harap,smoga aku dapat bertahan dan tak terjebak sama dengan budaya neh...InsyaAllah...

No comments:

Post a Comment